lördag 22 augusti 2009

Ännu mer decoupage!



Här får ni lite fler smakprov på vad man kan göra med decoupage! Brickan (som inte helt fick plats i scannern) är gjord med decoupagepapper (som är extra tunt) och akrylfärg. Jag fick göra om bakgrunden tre gånger för jag ville få fram en färg som matchar hennes klänning, tycker jag lyckades rätt så bra till sist...

Gepardungarna på asken är utklipp från servetter. Jag tycker de är så otroligt söta och jag älskar den varma oranga färgen. Egentligen är det bara en unge så jag har klippt från två olika servetter och sedan pusslat ihop dem.

Hjärtasken ligger mig lite extra varmt om hjärtat (!) då brudparet på bilden är ett utklipp från Veckojournalen från 1919. Jag tycker om att titta på dem och fundera över vad som hände sen - blev de lyckliga? Hur gamla blev de? Om man ska gå på bröllop själv kan det vara en kul idé att göra en liknande ask och ge bort med något fint i.

När man gör decoupage är det egentligen bara fantasin som sätter gränser. Det viktigaste är att ytan är jämn och ljus och att pappret inte är för tjockt. Det finns speciellt decoupagepapper som är extra tunt, vilket finns i butiken. Annars är det bara att börja rota i gömmorna och se vad som finns; burkar, askar, brickor, klädhängare, pallar, ramar, speglar, flaskor, vaser, tallrikar... Hoppas jag gjorde er nyfikna nu och att vi ses på någon av våra decoupagekurser till hösten!

Hälsningar Sophie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar